PRÁVE PUBLIKOVANÉ: B. Kravchenko, „Nenormativnyje” sredstva vyraženiia adresovannosti v škol’noj praktike, ili igra s normoj = “Non-normative” means of expressing addressing in school practice, or playing with the norm

V indexovanom časopise Studia Rossica Posnaniensia (roč. 49, č. 2, 2024, s. 203 – 225) bola uverejnená štúdia „Nenormativnyje” sredstva vyraženiia adresovannosti v škol’noj praktike, ili igra s normoj = “Non-normative” means of expressing addressing in school practice, or playing with the norm, ktorá sa zaoberá viacerými smermi lingvistiky. V prvom rade sa pozornosť venuje pojmu adresácie, konkrétne pojmom adresant a adresát a ich vzťahu v komunikácii. Autorka uvádza definíciu rečového správania človeka, o ktorom sa v súčasnosti zvyčajne uvažuje v rámci pragmalingvistiky. V článku sa venuje pozornosť faktoru adresanta v pedagogickom diskurze (analyzuje sa reč učiteľa ruského jazyka na strednej škole na Slovensku) z hľadiska sledovania normatívnosti reči. V tejto súvislosti sa osobitná pozornosť venuje kultúre reči a koncepcii spisovného jazyka. V príspevku sa poukazuje na rozmanitosť noriem spisovného jazyka, dôraz sa však kladie na štylistické normy. Autorke srdečne blahoželáme!