Projekty Sekcie lingvistiky

Na tejto stránke nájdete zoznam niektorých významnejších vedeckovýskumných a vedeckopedagogických projektov zo súčasnosti, ktorých hlavným riešiteľom a podávateľom je Sekcia lingvistiky KSF. Pracovníci sekcie však pracujú aj na celom rade ďalších veľkých projektov ako spoluriešitelia, resp. aj na množstve menších projektov ako hlavní riešitelia. Viac informácií o nich môžete nájsť na Portáli UKF.

Jazykovedný výskum v Nitre sa tradične orientuje na viacero oblastí lingvistiky, z ktorých predovšetkým dve sa stali základom pre sformovanie dvoch výrazných vedeckých škôl. Ide v prvom rade o výskum, ktorý má prieniky so semiotikou renomovanej Nitrianskej školy. Rozvoj tohto bádania podnietil vďaka kolektívne riešenému lexikograficko-didaktickému projektu jeho vedúci F. Miko, pričom jeho výsledkom bola publikácia Frazeológia v škole (1989), ktorá získala nemalý ohlas v odbornej verejnosti. Podobný úspech v kontexte frazeologických výskumov zaznamenala knižná publikácia E. Krošlákovej a K. Habovštiakovej s názvom Človek v zrkadle frazeológie (1990). Vyvrcholením záujmu o oblasť frazeológie vyústil k zorganizovaniu 2. medzinárodnej frazeologickej konferencie pod názvom Frazeológia vo vzdelávaní, vede a kultúre (1992). Výsledkom bolo vydanie rovnomenného zborníka (1993). K problematike frazeológie sa na pôde katedry zorganizovala ešte jedna medzinárodná konferencia nazvaná Intersemiotický aspekt frazeológie (1999); materiály z tohto vedeckého podujatia vyšli v zborníku pod názvom K aktuálnym otázkam frazeológie (2001). V súčasnosti je najvýznamnejšou predstaviteľkou Sekcie lingvistiky uvedeného vedeckého prúdu Z. Kováčová a jej vedecká škola.

Druhým pilierom inštitucionalizovaného výskumu v Nitre sú historickolingvistické bádania, známe tiež ako Nitrianska paleoslavistika, resp. Škola dvoch dám. Historickolingvistický koncept bádania v oblasti slavistiky a slovakistiky predstavujú v minulosti zborníky z konferencií organizovaných na pôde Sekcie lingvistiky, ale i samostatné publikácie. Na počesť životného jubilea E. Krošlákovej bola realizovaná konferencia pod názvom Slovenčina v historickom kontexte (Kralčák 1996), ako aj konferencia, ktorej motívom bola osobnosť Konštantína Filozofa – Korene nášho duchovného bytia – život a dielo Konštantína Filozofa (Krošláková – Kralčák 1999). Pri príležitosti životného jubilea K. Habovštiakovej sa konala konferencia s názvom Jazyk – historický fenomén, zachytená v rovnomnnom zborníku (Kralčák 2010). Vedecký výskum E. Krošlákovej a K. Habovštiakovej vyvrcholil v ich spoločných publikáciách s problematikou písomnej kultúry Veľkej Moravy a staroslovienskeho jazyka Z tvorby solúnskych bratov a ich žiakov (1993) a Základy slavistiky a staroslovienčina (1994). Spomedzi dnešných pracovníkov katedry nadväzujú na túto výskumnú tradíciu najmä Ľ. Kralčák a M. Diweg-Pukanec, editori zborníka Lexikálne a frazeologické konfrontácie od Veľkej Moravy po súčasnosť (2017).

 

Vedecký výskum Sekcie lingvistiky sa uskutočňuje najmä v týchto oblastiach:

 

Fonetika a fonológia

Syntax a morfológia

Sociolingvistika

Historická lingvistika

Kognitívna semiotika a lingvistika

Lingvodidaktika

Počítačová lingvistika

Enklávna slovenčina

 

 

 

Aktuálne získala Sekcia lingvistiky granty na tieto vedecké projekty:

 

2024 – 2026 (v spolupráci s FSŠ a Sekciou literárnej vedy)

Inovatívne stratégie v príprave pedagógov slovenského jazyka a slovenskej literatúry
 Typ projektu  Číslo projektu  Zodpovedný riešiteľ  Spoluriešitelia
Financovaný Európskou úniou NextGenerationEU / POO 06R02-20-V01-00002 prof. PaedDr. Zuzana Kováčová, PhD., prof. PaedDr. Ľubomír Kralčák, PhD., doc. PhDr. Jozef Brunclík, PhD., doc. PhDr. Silvia Lauková, PhD., PaedDr. Renáta Hlavatá, PhD., PhDr. Petra Kaizerová, PhD., Mgr. Milan Kolesík, PhD., Mgr. Patrik Petráš, PhD., PhDr. Martina Taneski, PhD.
Projekt sa zameriava na edukáciu budúcich pedagógov v študijných programoch vyučovaných prevažne po maďarsky s cieľom zefektívniť výučbu slovenského jazyka v národnostných školách a na inovovanie i vytvorenie nových metodických materiálov, ktoré budú využívané v rámci vysokoškolských predmetov pre prípravu budúcich učiteľov predprimárneho a primárneho vzdelávania a učiteľov slovenského jazyka a slovenskej literatúry na nižšom strednom vzdelávaní.

 

2024 – 2026

OXYMORAL – Inverted Morality: Reversed Semantics in Old Church Slavic Moral Words
 Typ projektu  Číslo projektu  Zodpovedný riešiteľ  Spoluriešitelia
Financovaný Európskou úniou NextGenerationEU / POO 09I03-03-V04-00670 prof. Mgr. Martin Diweg-Pukanec, PhD.
The research will show pejoration/amelioration of moral words by presenting the major facts of the change of meaning of Proto-Slavic moral words in Old Church Slavonic (OCS), as well as OCS moral words in modern Slavic languages (e.g., Proto-Slavic *dobrъ ‘courageous’ – cf. Old Czech dobrodruh ‘courageous companion’, dobrodružstvie ‘heroism’ > OCS ‘kind, good, nice’; OCS drъzъ ‘courageous’ > modern Slovak, etc. ‘impudent’). In this respect, the research project will be successful if it can provide a number of specific pieces of information: a) it should determine dominant tendency of semantic change affecting words in OCS referring to pagan élites and their values; b) it should determine dominant tendency of semantic change affecting words from OCS referring to Christians and their values; c) it should provide a historical framework of these changes; d) it should reconstruct the logic behind these changes. For more information, visit our website.