Jazykové kurzy slovenčiny pre utečencov z Ukrajiny

 

 

Jazykové kurzy slovenčiny pre utečencov z Ukrajiny

 

 

 

 

 

VER 2026

Formulár spoločenského dopadu

 

Sekcia A

Polia v tejto sekcii sú povinné.

Inštitúcia: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Filozofická fakulta
Oblasť hodnotenia: 25. filológia
Názov prípadovej štúdie:

Jazykové kurzy slovenčiny pre utečencov z Ukrajiny

Typ spoločenského dopadu: 3. Sociálny: vzdelávanie, zamestnanosť, životný štýl, populačné a demografické nástroje, sociálne služby

 

 

Obdobie, kedy sa uskutočnil výskum, z ktorého spoločenský dopad vychádza:

Marec 2020 – jún 2024

Údaje o zamestnancoch predkladajúceho útvaru, ktorí vykonali výskum:
Meno/Mená:

 

Doc. PhDr. Silvia Lauková, PhD.

Úlohy (napr. pracovná pozícia):

Odborný asistent

Obdobie(-ia) zamestnania na predkladajúcej inštitúcii:

 

Od roku 1996

Obdobie, v ktorom došlo k deklarovanému spoločenskému dopadu:

2020 – 2024

Sekcia B
1.  Stručné zhrnutie spoločenského dopadu (maximálne 100 slov)

V tejto časti by sa malo stručne uviesť, aký konkrétny spoločenský dopad sa v prípadovej štúdii opisuje.

 

Učenie jazyka utečencov z Ukrajiny malo významný spoločenský dopad, keďže pomohlo ukrajinským utečencom rýchlejšie sa začleniť do slovenskej spoločnosti. Zlepšenie jazykových zručností im umožnilo ľahšie komunikovať, hľadať prácu a využívať služby, čo zvýšilo ich sebestačnosť. Zároveň táto iniciatíva podporila solidaritu a empatiu medzi domácim obyvateľstvom a utečeneckou komunitou, čím prispela k budovaniu vzájomného porozumenia a sociálnej súdržnosti. Jazykové kurzy vytvorili priestor na zdieľanie kultúrnych skúseností, čo obohatilo obe strany a prispelo k odbúravaniu predsudkov. Celkovo aktivita prispela k rozvoju inkluzívnej spoločnosti a posilnila medziľudské vzťahy v čase krízy.

 

 

2.    Výskum, z ktorého spoločenský dopad vychádza ( maximálne 500 slov)

V tejto časti by sa mali uviesť kľúčové výskumné poznatky alebo zistenia, ktoré sú základom spoločenského dopadu, a podrobnosti o tom, aký výskum bol vykonaný, kedy a kým. Upozorňujeme, že tieto údaje o výskume sa nemusia viazať na aktuálny stav zamestnancov, ani nemusia (hoci môžu) byť prepojené s hodnoteným obdobím (2020 – 2024), či s predkladanými výstupmi v predošlej časti. Tento výskum môže byť súborom prác vypracovaných v priebehu niekoľkých rokov alebo môže byť výstupom konkrétneho projektu. Odkazy na konkrétne výstupy výskumu, ktoré predstavujú výskum opísaný v tejto časti, by sa mali uviesť v nasledujúcej časti (časť B3).

V tejto časti by sa mali uviesť podrobnosti o nasledujúcich údajoch:

–  Povaha výskumných poznatkov alebo zistení, ktoré sa týkajú spoločenského dopadu, deklarovaného v prípadovej štúdii.

–   Náčrt toho, čo bolo výsledkom výskumu predkladajúceho tímu (môže sa to týkať jedného alebo viacerých výskumných výstupov, projektov alebo programov).

Akékoľvek relevantné kľúčové kontextové informácie o tomto výskume.

 

 

 

Spoločenský dopad uvedený v prípadovej štúdii vychádza z výskumných poznatkov získaných počas projektu zameraného na výučbu slovenčiny pre cudzincov, konkrétne utečencov z Ukrajiny, a ich prípravu na štátne jazykové skúšky. Spoločenský dopad bol realizovaný v rokoch 2020 – 2024 Cieľom bolo identifikovať hlavné výzvy, ktorým čelia cudzinci pri učení sa slovenčiny, vrátane špecifických potrieb utečencov v stresových situáciách.  Vyučovanie slovenčiny nadväzuje na projekt FF UKF Nitriansky model skvalitňovania vyučovania slovenského jazyka a literatúry a bol transformovaný pre potreby učiacich sa, ktorých materinský jazyk je ukrajinčina / ruština ako slovanské jazyky.

 

Na základe zistení bola vyvinutá komunikačná inovatívna metodika výučby, ktorá kombinovala intenzívne jazykové kurzy so sociálnou a kultúrnou orientáciou. Výsledky potvrdili, že takýto prístup významne zlepšuje úspešnosť pri jazykových skúškach, čo sa prejavilo na konkrétnych skupinách utečencov počas krízy. Táto metodika, ktorá bola overená v praxi a študenti absolvovali úspešne v júni 2024 jazykové skúšky na úrovni B1 a B2 v rámci medzinárodnej organizácii ECL Consortium (European Consortium for the Certificate of Atainment in Modern Languages) – združenie inštitúcií zastupujúcich európske jazyky.   Úspešné absolvovanie skúšok prispelo k zvýšeniu šancí účastníkov na získanie trvalého pobytu a zamestnania, čím posilnilo ich integráciu do spoločnosti.

 

 

 

 

 

3.    Odkazy na výskum (maximálne šesť odkazov)

V tejto časti by sa mali uviesť referencie na kľúčové výstupy z výskumu opísaného v predchádzajúcej časti. Všetky formy výstupov sa budú posudzovať rovnocenne (žiadny typ výstupu sa nebude uprednostňovať pred inými). Tieto referencie sa budú posudzovať výhradne s prihliadnutím na spoločenský dopad.

Ku každému citovanému výstupu uveďte tieto údaje:

–  autor(i)

–  názov

–  rok vydania

–  typ výstupu a ďalšie relevantné údaje potrebné na identifikáciu výstupu (napríklad DOI, názov časopisu a číslo vydania)

–  údaje, ktoré komisii umožnia získať prístup k výstupu, ak sa to vyžaduje (napríklad DOI alebo iná URL adresa), alebo uvedenie, že ho môže na požiadanie poskytnúť predkladajúca inštitúcia.

Všetky výstupy uvedené v tejto časti musia byť prístupné hodnotiacim panelom. Ak nie sú dostupné vo verejnej doméne, predkladajúce pracovisko ich musí byť schopné poskytnúť na požiadanie tímu VER.

Ak sa nepovinne uviedli informácie o kľúčových výskumných grantoch, ktorými bol výskum podporený, alebo správy o ukončení grantu, mali by sa poskytnúť tieto informácie:

–  komu bol grant udelený

–  názov grantu

–  sponzor

–  obdobie grantu (s dátumami)

finančná hodnota grantu.

 

Kurzy slovenčiny pre utečencov, organizované v období od 2022 2024, prebiehali ako súčasť integračného programu zameraného na zlepšenie jazykových zručností a prípravu účastníkov na štátne jazykové skúšky. Cieľovou skupinou boli najmä ukrajinskí utečenci, ktorých počet výrazne vzrástol po vypuknutí vojnového konfliktu.  Kurzy prebiehali pod záštitou neziskových organizácií Pokoj a dobro – pomoc núdznym, o. z. a Slovenská katolícka charita – Nitra.  Kurzy boli rozdelené do troch úrovní – začiatočníci, mierne pokročilí a pokročilí. Výučba prebiehala prezenčne v komunitných centrách (sídlo nitrianskej Slovenskej katolíckej charity)  a školských zariadeniach (ZŠ Výčapy-Opatovce), pričom sa využívali moderné výučbové materiály a interaktívne metódy.  Kurzy sa sústredili na rozvoj základných jazykových zručností – počúvanie, čítanie, písanie a rozprávanie. Zároveň boli obohatené o praktické cvičenia, ktoré simulovali bežné životné situácie, napr. návšteva lekára, hľadanie práce či komunikácia na úradoch. Pre pokročilé skupiny bol pridaný špeciálny modul na prípravu na štátne jazykové skúšky, kde si účastníci osvojili formát testov a nacvičili modelové situácie.   Spätná väzba od účastníkov poukázala na dôležitosť individuálneho prístupu a praktickej výučby. Medzi výzvy patrila rôznorodá úroveň jazykových schopností a potreba poskytovať psychologickú podporu. Organizátori preto plánujú pokračovať v kurzoch a rozšíriť ich o ďalšie podporné služby.

 

 

 

 

 

 

4.       Podrobnosti o spoločenskom dopade (maximálne 750 slov).

V „Pomôcke pre aplikačnú prax: Príklady spoločenského dopadu a ukazovateľov“, tabuľke 1, sa uvádza ilustratívny zoznam dôkazov, ktoré by sa mohli poskytnúť.

V tejto časti by sa mal uviesť opis s podpornými dôkazmi, ktoré vysvetľujú:

–  ako výskum podporil či zreteľne a podstatne prispel k spoločenskému dopadu;

–  povahu a rozsah spoločenského dopadu, vrátane opisu konkrétnych inštitúcií a cieľových skupín.

Mali by sa uviesť tieto údaje:

–  Jasné vysvetlenie procesu alebo spôsobu, akým výskum viedol k spoločenskému dopadu, podporil ho alebo k nemu prispel (napríklad ako sa šíril, ako ovplyvnil používateľov alebo príjemcov, alebo ako sa začal využívať, preberať alebo uplatňovať).

–  Ak bol výskum predkladajúceho pracoviska súčasťou širšieho výskumného projektu, ktorý prispel k dopadu (napríklad v prípade výskumnej spolupráce s inými inštitúciami), v prípadovej štúdii by sa mal uviesť konkrétny prínos výskumu daného predkladajúceho pracoviska a uviesť aj ostatné kľúčové príspevky výskumu.

–   Podrobnosti o príjemcoch – kto alebo aká komunita, skupina alebo organizácia mala z výskumu prospech, bola ovplyvnená alebo zasiahnutá spoločenským dopadom výskumu.

–   Podrobnosti o povahe spoločenského dopadu – ako z toho mali prospech, ako boli ovplyvnení alebo akým spôsobom to malo vplyv na ich činnosť.

–   Opis dôkazov alebo ukazovateľov rozsahu opísaného spoločenského dopadu, podľa potreby daného príkladu.

Dátumy a obdobia, kedy tieto spoločenské dopady nastali.

 

 

 

 

Projekt zameraný na výučbu slovenčiny pre utečencov výrazne prispel k riešeniu výziev spojených s integračnými procesmi v Slovenskej republike. Na základe analýzy bol vyvinutý metodický rámec pre jazykové kurzy, ktorý zahŕňal intenzívnu prípravu na jazykové skúšky a praktické jazykové moduly zamerané na každodenné situácie.   Táto analýza bola následne implementovaná počas krízového obdobia, keď bolo potrebné zabezpečiť jazykové vzdelávanie pre ukrajinských utečencov

 

Kurzy prebiehali v spolupráci s organizáciami, ako je Pokoj a dorbo, n. o a Slovenská katolícka charita, ktoré zabezpečovali logistickú a sociálnu podporu. Táto synergia umožnila efektívne využitie výskumných poznatkov v praxi.

 

Filozofická fakulta Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre bolo kľúčovým koordinátorom výskumných aktivít a vývoja metodických materiálov. Program bol zameraný na projekty, ktoré Filozofická fakulta riešila v predchádzajúcich obdobiach v rámci projektu APVV a iných.

 

Hlavnou cieľovou skupinou boli utečenci, predovšetkým z Ukrajiny, ktorí boli nútení opustiť svoje domovy v dôsledku vojenského konfliktu. Kurzy slovenčiny navštevovali účastníci z rôznych vekových skupín (od 8 rokov – 60 rokov) a asi 15 z nich úspešne absolvovalo  jazykové skúšky ECL na úrovni B1 alebo vyššej.

 

Sekundárnou skupinou boli organizácie, ktoré podporovali integračný proces (neziskové organizácie, úrady práce, školy), ktoré  profitovali z lepšej znalosti štátneho jazyka a získali lepšie nástroje na prácu s utečencami.

 

Spoločenský dopad sa prejavil na viacerých úrovniach:

 

– Jazyková integrácia: Absolventi kurzov nadobudli jazykové zručnosti, ktoré im umožnili komunikovať v bežných situáciách, čo znížilo ich závislosť na tlmočníkoch.

– Pracovné príležitosti:*Získanie jazykových certifikátov výrazne zvýšilo ich šance na uplatnenie na slovenskom pracovnom trhu.

– Sociálna inklúzia: Kurzy prispeli k lepšiemu porozumeniu medzi utečencami a domácim obyvateľstvom. Praktické cvičenia v rámci výučby zahŕňali aj kultúrne aspekty, čo pomohlo utečencom lepšie pochopiť slovenskú spoločnosť.

 

Ukazovatele rozsahu spoločenského dopadu

 

– Počet absolventov: 60 účastníkov kurzov, ktorí navštevovali základný kurz SJ a prípravný kurz na jazykovú skúšku ECL

– Úspešnosť pri skúškach: úspešnosť skúšky ECL 90%

– Pozitívne hodnotenia od účastníkov aj partnerských organizácií.

– Kurzy prebiehali v regióne Nitra, prioritne zamerali na oblasti s najvyšším počtom utečencov.

 

Časový rámec dopadu: Významné dopady sa začali prejavovať od roku 2020, keď kurzy prebiehali v reakcii na utečeneckú krízu, a pokračovali v roku roka 2024 v podobe prípravného kurzu na jazykové skúšky zo slovenského jazyka.

 

 

 

 

 

 

 

5.  Zdroje na potvrdenie spoločenského dopadu (maximálne desať odkazov)

V tejto časti by sa mali uviesť aktuálne kontakty na externé zdroje (mimo predkladajúcej inštitúcie), ktoré poskytli potvrdenie konkrétnych tvrdení, uvedených v prípadovej štúdii. Zdroje uvedené v tejto časti by nemali nahrádzať poskytnutie dôkazov o vplyve v časti B4; informácie v tejto časti sa použijú len na účely auditu.

V tejto časti by sa mali uviesť aktuálne kontaktné údaje o zdrojoch, ktoré by mohli potvrdiť kľúčové tvrdenia o dopade výskumu pracoviska. Podľa potreby by mohli zahŕňať nasledujúce externé zdroje potvrdenia (s uvedením, ktoré tvrdenie každý zdroj potvrdzuje):

–  Správy, recenzie, webové odkazy alebo iné zdokumentované zdroje informácií vo verejnej sfére.

–  Dôverné správy alebo dokumenty (ak sú uvedené, musia byť predložené tímu VER do 31. mája 2025).

–  Jednotliví používatelia/príjemcovia, ktorých by tím VER mohol kontaktovať, aby potvrdili tvrdenia*.

Faktické vyhlásenia, ktoré už kľúčoví používatelia/prijímatelia poskytli predkladajúcej inštitúcii, ktoré potvrdzujú konkrétne tvrdenia uvedené v prípadovej štúdii (ak sú uvedené, musia byť predložené tímu VER do 31. mája 2025)*.

 

1.      Pokoj a dobro – pomoc núdznym, o. z., Výčapy – Opatovce 469, 951 44  Výčapy – Opatovce, tel. č.: 0948 210 977, kontaktná osoba: Stanislav Horák

2.      Diecézna charita Nitra, Samova 4, 4949 01 Nitra, kontaktná osoba: Mgr. Mária Šoóšová , +421 905 912545

 

 

 

 

 

 

,,* Ak sú zdrojmi jednotlivci, ktorých možno kontaktovať alebo ktorí poskytli faktické vyhlásenia predkladajúcej inštitúcii, predložená prípadová štúdia by mala uvádzať len organizáciu (a, ak je to vhodné, aj pozíciu) príslušných jednotlivcov a tvrdenie (tvrdenia), ktoré môžu potvrdiť. Ich osobné údaje (meno, pozícia, kontaktné údaje) sa musia uviesť osobitne. Pre každú prípadovú štúdiu možno zadať údaje maximálne o piatich osobách; tieto údaje nebudú zverejnené ako súčasť predkladaného dokumentu.

 

Ďalšie kontextové údaje

Polia v tejto časti sú doplnkové a nepovinné. Tieto informácie by sa mali poskytnúť v samostatnom formulári a nie sú zahrnuté do limitu piatich strán.

Meno(-á) poskytovateľa(-ov) finančných prostriedkov:
Globálny výskumný identifikátor financovateľa(-ov) (https://www.grid.ac/):
Názov(-y) programu(-ov) financovania:
Číslo(-a) grantu(-ov):
Výška grantu(-ov) (v EUR):
ORCID pre každého menovaného výskumníka/čku, ak ho má:
Meno(-á) formálneho(-ych) partnera(-ov):
Krajina/krajiny, v ktorých sa dopad prejavil: